Friday, October 14, 2011

Nota buat suamiku..


Suamiku, Aku Mencintaimu

Suamiku...

Masih ingatkah kau setahun yang lalu, saat pertama kali kita terikat halal oleh kecintaan kerana Allah subhanahu wata'ala?.

Kita melihat satu dengan yang lain begitu sempurna, menyenangkan dan membahagiakan.

Rasanya begitu abadi kebahagiaan yang kita cita- citakan. Hari- hari selanjutnya adalah perjalanan pergantian suka dan duka, dan kebahagiaan atau konflik sentiasa melingkupi hubungan hati.

Suamiku...

Saat suatu hari kau menemukan sikapku yang mengjengkelkanmu...

Mohon sedikit luaskan hatimu. Jangan kau kesal menganggap kalimat dan tangisan manja dari wanitamu ini. Bukan bermaksud menyulitkan, namun sekadar mencari cara lain mendapatkan perhatian, kerana kosongnya satu sisi hati yang ingin untuk lebih dimanjakan oleh seorang lelaki yang begitu dikaguminya.

Mengapa Allah menjadikan kau suami, dan bukan sebaliknya? Kau telah ditakdirkan Allah menjadi suamiku, yang bererti menjadi pemimpin diri wanitamu ini
. Yakinlah itu suamiku, dan jangan balas semua dengan keseriusan seorang lelaki, namun fahamilah kerapuhan dan kebodohanku sebagai wanita.

Hanyalah kelembutan, kasih sayang, serta nasihat penuh kesabaran namun tegas, yang dapat dengan mudah meluruskan tindakan aneh isterimu walau semua awalnya aku berniat baik. Jangan buat aku semakin bebal dan tidak mengerti dengan berbalik memberikan sejuta amarah apalagi pukulan, kerana semua itu adalah kerana ketidaktahuan. Janganlah pula mempersempit hatimu dengan tangisan kerana itu akan menyedihkan untukku wahai suamiku. Fahamilah kerana semua itu adalah kenakalan dan kemanjaanku, maka mohon maafkanlah aku.

Suamiku...

Saat suatu hari kau menemukan kata- kataku menyakitkan dan mengusik telingamu...

Pernahkah kau melihat seorang wanita yang bisa mengeluarkan perasaannya dengan mudah, sedang sang suami tetap melihat dengan senyum, perhatian dan pandangan yang positif. Hal itu sebenarnnya sudah sangat menjelaskan kepada sang isteri sendiri bahawa dia adalah sangat cerewet dan tindakannya tidaklah baik. Namun, hal itu juga membahagiakan para isteri kerana secara sedar dia bersyukur bahawa ada seorang manusia yang ternyata begitu sangat mencintai dan memahaminya...

Suamiku....

Ampuni isterimu atas kekurangan yang dikurniakan Allah kepadaku. Mohon jangan tutup pintu hatimu dengan tidak redha mu atasku. Jangan buat para bidadari di syurga menggantikan posisiku dan memilikimu kelak. Sungguh hal itu akan menyedihkan bagiku.

Suamiku...

Kau gagah, ketika kau biasa meletakkan kelembutan dan senyum saat mendidik isterimu. Kau tegas, saat mengatakan kalimat dengan tegas namun santun untuk memperbetulkan wanitamu. Kau berwibawa, saat nada bicaramu menggambarkan ketulusan dan kemurnian niatmu dalam menasihati. Sama sekali bukan bentakan dan atau nada tinggi. Kau kuat, saat menerima dengan ikhlas tentang kelemahan isterimu. Kau baik, saat dengan kelapangan hatimu memaklumi keburukan pasanganmu.

Keluasan hatimu memaafkan, bagiku adalah pelajaran dari seorang guru untuk memaafkan. Keluasan hatimu untuk memaklumi dan bersabar, adalah pengajaran bagiku untuk memaklumi dan bersabar. kesabaranmu untuk memahami adalah pelajaran berharga bagiku untuk memahami.

Suamiku, kaulah idolaku...

Suamiku, kau lah idolaku, yang halal bagiku. Dan aku ingin selalu mengagumimu. Hanya kau. Maka mohon dengan doadan harapan, didiklah dirimu agar indah untukku dan dihadapanku, dan didiklah aku agar aku mengerti tentang keindahan itu. Supaya aku belajar tentangnya dan tentang kebaikan.Supaya aku dapat dengan tulus berterimakasih kepada Allah atas kurniaan manusia sepertimu, supaya aku dapat meneduhkan diri dan mencukupkan jiwa denganmu, supaya aku dapat dengan batin yang tulus berkata, "Suamiku, Aku mencintaimu.."


 Yang Ikhlas Menyayangi dirimu
     ..Isterimu..

Selamat Ulangtahun Pertama - 25.09.2011

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
var linkwithin_site_id = 954785; Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...