Tuesday, June 14, 2011

Bengkel " Ketara Sedar : Inspirasi Diri "

Tarikh : 18 Jun 2011 ( Sabtu )
            16 Rejab 1432H
Tempat : Dewan Besar IKIM
Anjuran : PPLI IKIM

Pengenalan
                     Mindfulness atau ketarasedar adalah satu proses pembentukan sikap seseorang yang menyedari keseluruhan tindakannya. Pendekatan ini melibatkan kefahaman kepada asas kenapa sesuatu tindakan dibuat. Orang yang faham berbeza dengan orang yang tahu. Mungkin ramai mengetahui banyak perkara tetapi tidak faham semua perkara menyebabkan tindakan yang
diambil tidak berkesan. Orang yang memiliki ketarasedar akan melakukan sesuatu secara penuh sedar terhadap perbuatannya itu dari sudut niat, tindakan, alasan serta akibatnya. Pemupukan minda ketarasedar adalah merupakan gabungan peningkatan kemampuan dan kecerdasan terhadap kawalan psikologi manusia.Kemahiran ini amat penting, dibentuk dan dimiliki oleh setiap individu mahupun organisasi yang mahukan kecemerlangan.             
                   Bengkel ini akan mengupas pengertian Ketarasedar serta mengetengahkan kepada para peserta bagaimanakah ianya dapat dibentuk, digilap dan menjadi sebahagian dari asas
rundingcara Islam.
                    Matlamat modul ini adalah untuk menyediakan peserta kepada asas ketarasedar Islami yang meliputi perkara-perkara berikut :
i. Pengenalan minda ketarasedar;
ii. Kepentingan pengurusan minda dan kaitan ketarasedar dalam amalan seharian;
iii. Mengetahui asas dan kaedah pembentukan akhlak, sikap dan keperibadian; dan 
iv. Meningkatkan teknik membuat keputusan dan kajian kemungkinan dalam perancangan strategik diri atau organisasi.
Bengkel ini terbuka dan amat sesuai dihadiri oleh para profesional, pengurus, eksekutif dan bukan eksekutif, ahli akademik dan bukan akademik serta individu yang berminat mempelajari ilmu meningkatkan tahap ketarasedar dalam diri.

Berminat boleh layari http://www.ikim.gov.my atau hubungi unit Program 03-62046320 (Pn. Sarina) selagi masih ada kekosongan.

Jumpa saya nanti..^_^

 picture dari google.. 

take the positive words..
Be the best
For the rest of my life

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
var linkwithin_site_id = 954785; Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...