Tuesday, September 13, 2011

Muslimah Korea..






Terkena juga sebenarnya pada batang hidung..kadang terlalu obses nak tengok sampai lalai dan bazirkan terlalu banyak masa.. Tambah drama yang ada 16 cd sanggup ngadap tu walaupun sampai ke tengah malam. dasyat tak dasyat sangat la..tapi tu dulu la..
lani takda masa dah nak tengok dan jenguk cerita-cerita yang terbaru kat 
mysoju atau dramacrazy.net
hihi tambahan pula ada siaran Astro 391 KBS World..tekan jelah..
sampai digelar "hantu Korea" oleh suami walhal kalau tidak ada sarikata memang tak tengok la melainkan hero dan heroin yang cun layan jugak.
 Tapi bukan sekadar cerita Korea sahaja sebenarnya. cerita dari Barat, Sepanyol dan lain-lain perlu juga kita ambil kira.

Dari segi kebaikannya mungkin kita boleh mempelajari sesuatu budaya, bahasa serta tempat-tempat perlancongan yang cukup cantik ciptaan Allah tapi kesannya lebih banyak buruk dari baiknya. Apa yan buruknya bazirkan masa yang terlalu lama, pandangan yang tidak terjaga (kalo dah masing-masing tak cukup kain dalam pemakaian mereka), hilang sifat malu sampai terlalu obses dan fanatik.
 
KESIMPULAN YANG KITA KENA AMBIL KIRA

Saya lebih cenderung mengajak kita mengambil sikap pertengahan. Kerana itu saya tidak mahu mengatakan haram dan haram semata-mata, tanpa meraikan fitrah dan keperluan insan. 
Kalau mahu menonton, tontonlah sekadarnya sahaja.

Sekadar mahu menghilangkan tension. Sekadar mahu mengalih perhatian. 
Sekadar mahu menghilangkan bosan. Sekadar mahu menghiburkan hati.

Tetapi kalau berhari-hari, berminggu-minggu hanya itu yang dihadap, itu ‘sekadarnya’ kah?
Bukan semua cerita Korea itu bersambung episod, ada juga yang dibuat dalam satu cerita pendek sahaja, tetapi yang terfokus di sini adalah drama Korea yang berjela-jela panjangnya, sehingga anda tidak bisa menonton sekadar setengah atau satu jam. Itu bukan lagi termasuk dalam kategori harus, bahkan boleh sampai tahap makruh atau haram kepada melibatkan kelalaian hati dan pembaziran masa tanpa keperluan.

Maka berwaspadalah. Isu ini perlu dijadikan teguran dan ‘kempen’, bukan serangan dan hukuman. Mereka yang terlibat mungkin tidak sedar dan mungkin juga sedar, tetapi sedang berusaha melawan keobsesan mereka sendiri.

Pesan pada mereka ; kalau anda tidak dapat menahan hati dengan hanya melihat satu episod, maka jalan terbaik adalah jangan tonton walaupun satu episod. Mencegah itu, sesungguhnya jauh lebih baik dan selamat.

Satu masa nanti akan sampai jua ke sana..hehe 

P/S : Sufini, kakmu amik gambar dari FB ang..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
var linkwithin_site_id = 954785; Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...